Áruházak Facebook Instagram Youtube Üzenet

Az Auchan Csoport a fejlődését biztosító mozgatórugóknak köszönhetően ellenáll a válságnak

• Jelentősen, 5,8%-kal nőtt a konszolidált adózás előtti árbevétel és 6,9%-kal az EBITDA, javult a kelet- európai és az ázsiai országok hozzájárulása a csoport eredményeihez. • Kis mértékben, 3,4%-kal csökkent a folyó üzemi eredmény, miközben 6,8%-kal nőtt a 2011 és 2012 éveket érintő rendkívüli tételekkel korrigált adózás előtti eredmény. • A Csoport 16%-kal növelte beruházásait, eladósodottsági szintje 41,6%-kal emelkedett

A 2012-es forgalom 46,9 milliárd euró, ami 2011-hez képest +5,8%-os növekedést jelent

2012-ben a Csoport konszolidált adózás előtti árbevétele 5,8%-kal nőtt, elérve a 46,9 milliárd eurót. Ehhez a teljesítményhez a nemzetközi tevékenység immár 57%-ban, míg Franciaország (az egy évvel ezelőtti 45% helyett) 43%-ban járult hozzá. A Franciaországon kívüli nyugat-európai országok (Spanyolország, Olaszország, Portugália és Luxembourg) 2012-es teljesítmény-hozzájárulása 24%, a kelet- és közép európai országok (Lengyelország, Magyarország, Románia, Oroszország és Ukrajna), valamint az ázsiai országok (Kína és Taiwan) együttes hozzájárulása pedig 33%.

Ugyan a Franciaországon kívüli nyugat-európai országok árbevétele nem változott (-0,7%), a franciaországi árbevétel 2,2%-kal nőtt, a kelet- és közép európai, illetve ázsiai országokban realizált árbevétel pedig 16,8%-kal emelkedett. A Csoport bruttó üzleti forgalma konstans árfolyamon számolva 4,7%-kal nőtt (a töltőállomásokat nem számítva), amihez az expanzió üzletág 3,5%-kal, az összehasonlítható áruházak pedig 1,2%-kal járultak hozzá.

Az alvállalkozások bruttó üzleti forgalma eléri a 60,2 milliárd eurót, ami 7,1%-os fejlődést jelent az előző évhez képest.

 

Az EBITDA 2 540 millió euróra nőtt (ez 6,9%-os javulás az előző évhez képest)

2011-es visszaesését követően az Auchan Csoport EBITDA-ja 2012-ben 6,9%-kal nőtt, ezzel elérve a 2 540 millió eurós értéket. Az EBITDA javulása a kereskedelmi árrés szinten tartásának, és legfőképp a szokásos vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó, értékcsökkenéssel, elhatárolásokkal és értékvesztéssel korrigált költségek mérséklésének köszönhető.

 

Kis mértékben csökkent a szokásos vállalkozási eredmény (-3,4 %) és az adózás előtti eredmény (-16,1 %), mely utóbbi 719 millió eurót tesz ki

A rendszeres tevékenységvégzésből származó teljesítményt tükröző szokásos vállalkozási eredmény 1 291 millió euró. Ez az előző évhez képest 3,4%-os csökkenést jelent, melynek hátterében elsősorban az amortizáció, elhatárolások és értékvesztések ez évi növekménye áll.

A csoport működési eredménye 1 245 millió euróra csökkent, a tavalyi évhez képest mért 14%-os mérséklődés hátterében azonban rendkívüli tételek állnak. 2011-ben a működési eredménybe beleszámított a kínai együttműködés átszervezéséből, illetve a Sun Art Retail Group tőzsdei bevezetéséből származó 386 millió eurós könyvelési nyereség, az Auchan országok és szakmák valamennyi munkavállalójának kifizetett 50 éves születésnapi prémium 92 millió eurós hatása, valamint további 185 millió euró, amit a Csoport eszközeinek értékvesztésére számolt el. A 2012-es évet érintő rendkívüli tételek között elsősorban az olasz leányvállalat, a GCI által korábban birtokolt 51%-os részesedés (a Simon Property Group 49 százalékának akvizícióját követően megvalósított) átértékeléséből származó 60 millió eurós nyereséget, valamint az eszközökre 110 millió euró értékben elszámolt értékvesztést kell kiemelnünk.

 

A tevékenységből származó adózás előtti eredmény 719 millió euró, ez 16,1%-os csökkenést jelent a bázisévhez képest. Ezzel szemben a 2011 és 2012 éveket érintő fontosabb rendkívüli tételekkel korrigált adózás előtti eredmény 6,8%-os növekedést mutat. A tulajdonosnak fizetendő adózás előtti nyereséghányad 656 millió euró, szemben az egy évvel korábbi 810 millió euróval.

 

A beruházások értéke 16%-kal, 1 896 millió euróra nőtt

A folyó befektetések értéke az előző évhez képest 16%-os fejlődést mutatott, ezzel 2012-ben a Csoport beruházásai 1 896 millió eurót tesznek ki. A beruházások 44%-a Nyugat-Európában (ebből is 29%, értékben 545 millió euró Franciaországban), a fennmaradó 56% pedig a kelet- és közép európai, valamint az ázsiai Auchan országokban valósult meg.

 

A Csoport eladósodottsági szintje 41,6%-os növekménnyel 3 163 millió euróra emelkedett

Az adózás előtti adósságállomány 3 163 millió euró, ez a saját tőke 32 százaléka. A adózás előtti adósságállomány 2011-hez képest 41,6%-kal nőtt a 49%-os olaszországi GCI részesedés felvásárlása miatt.

Az Auchan Csoport önfinanszírozó képessége 1 956 millió euró, az előző évhez képest 12,9%-os növekedést mutat. A pénzügyi likviditás garantálása érdekében a Csoport a 2012-es gazdasági év során két ízben hajtott végre értékpapír kibocsátást : először júniusban 250 millió dollár értékben 2019-es és 2022-es lejárattal, majd decemberben 750 millió euró értékben 2022-es lejárattal. A Standard &. Poor's besorolása szerint az Auchan Csoport hosszú távú minősítése „A negatív kilátással”, rövid távú minősítése pedig A1.

 

Vianney Mulliez, az Auchan Csoport Igazgatótanácsának elnöke a fenti eredményeket a következőkkel kommentálta : „A még mindig nehéz európai gazdasági helyzet ellenére az Auchan Csoport 2012-ben jelentős mértékben tudta növelni üzleti forgalmát, köszönhetően elsősorban a szupermarketek teljesítményének, valamint az Oroszország, Kína és a drive jelentette húzóerőknek. Főbb pénzügyi mutatóinkat egyensúlyban tudtuk tartani, miközben mind Franciaországban, mind nemzetközi téren jelentős mértékben növeltük beruházásainkat. Ami az Auchan Franciaországot illeti, a társaság adózási hozzájárulása tovább nőtt, immáron az adózás előtti eredmény közel 67 százalékára. Csoport szintű adózás előtti eredményünk a forgalom 1,5 százalékát teszi ki, ami a rendkívüli tételekkelkorrigálva 6,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Nettó eladósodottságunk – elsősorban a 2012-ben megvalósított felvásárlásaink hatására – nőtt, mértékét azonban – mely jelenleg a saját tőke 32 százaléka, EBITDA-hoz viszonyított aránya pedig 1,24 év – ellenőrzésünk alatt tartjuk.

Figyelembe véve a jelenlegi gazdasági helyzetet, a fenti eredmények megítélésem szerint szép teljesítményt jelentenek és hűen tükrözik az Auchan Csoport stabilitását. Őszinte köszönet illeti 287 000 munkatársunkat, akik bizonyították, hogy képesek egyre magasabb szintű szakértelemmel betölteni diszkont kereskedői feladatukat, a vásárlók igényeit meghallgatva és megválaszolva, ezáltal növelve vásárlóerejüket.

2013-ban is nehéz év áll előttünk. Felkészülünk a kelet-európai Real hipermarketek és üzletsorok 20 000 munkatársának fogadására és integrációjára, amit azonnal megkezdünk, amint megkapjuk a négy érintett ország versenyhivatalának engedélyét. Vállalatunknál valamennyien a kereskedelmi kínálatunk minőségén, diszkont politikánkon, az innováció és a saját erőből, illetve másokkal együttműködésben megvalósuló fejlődésünk folytatásán, hatékonyságunk és jövedelmezőségünk javításán dolgozunk.”

 

Főbb eredményadatok 2012. december 31-én (az IAS/IFRS nemzetközi számviteli normák szerint):

 

Adatok millió euróban

2012

2011

Változás

Üzleti tevékenység árbevétele

46 931

44 373

2 558

+5,8 %

EBITDA[1]

2 540

2 375

165

+6,9 %

Működési eredmény

1 291

1 337

(46)

-3,4 %

Operatív tevékenységből származó egyéb árbevételek és ráfordítások

(46)

110

(156)

 

Üzemi eredmény

1 245

1 447

(202)

-14 %

Tevékenységből származó adózás előtti eredmény

719

857

(138)

-16,1 %

A Csoport adózás előtti nyereséghányada

656

810

(154)

-19 %

 oport ségvégzészonban -ent a

Adatok millió euróban

2012

2011

Változás

Beruházások [2]

1 896

1 635

+16 %

 

Nettó pénzügyi adósságállomány

3 163

2 234

+41,6 %

 

Saját tőke összesen

9 820

9 286

+5,7 %

 

Nettó pénzügyi adósságállomány / Saját tőke

32 %

24 %

 

 

 

HIPERMARKETEK

678 hipermarket 12 országban és régióban.

37,3 milliárd euró adózás előtti konszolidált eredmény (előző évhez képest +5,4%).34 franchise rendszerben, vagy partnerként működtetett hipermarket.

A hipermarketek 2012-es adózás előtti konszolidált eredménye 37,3 milliárd euró, ami az előző évhez képest 5,4%-os növekedést jelent. Ezzel a teljesítménnyel a hipermarketek közel 80%-ban járulnak hozzá a Csoport teljes árbevételéhez. A fenti fejlődés elsősorban a Kelet- és Közép Európában, illetve az Ázsiában megvalósított expanziónak köszönhető. A Csoport 2012-ben világszerte összesen 63 Auchan hipermarketet vásárolt fel, vagy nyitott meg, ebből 2 Nyugat-Európában, 18 Kelet- és Közép Európában (ide értve a 7 magyarországi Cora áruház felvásárlását) és 43 Kínában.

Franciaországban (ahol 2012-ben 21 AuchanDrive nyitotta meg kapuit és ezzel az AuchanDrive áruházak száma 2012 végére 68-ra nőtt) a hipermarket üzletág forgalma eléri a 15,4 milliárd eurót, ami 2011-hez képest 1,1 százalékos fejlődést jelent. A töltőállomások nélkül számított forgalom az összehasonlítható áruházakat tekintve nem változott az előző évhez képest (+0,3%), a benzinkutak 2012-es forgalmi hatása csekély mértékű (+0,3 %).

 

SZUPERMARKETEK

786 szupermarket 5 országban.

7,6 milliárd euró adózás előtti konszolidált eredmény (előző évhez képest +5,3%).

1 686 franchise rendszerben, vagy partnerként működtetett szupermarket.

A szupermarketek 2012-es adózás előtti konszolidált eredménye bázisévhez képest 5,3%-kal nőtt 7,6 milliárd euróra. Ez a fejlődés elsősorban az áruházpark konszolidációjának, valamint a gyors oroszországi fejlődésnek köszönhető. 2012-ben Nyugat-Európában 13 szupermarket nyílt meg, míg 23 szupermarket áruház került bezárásra, értékesítésre vagy tért át franchise működtetésre (Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban). Oroszországban 33, Lengyelországban 4 áruház nyitotta meg kapuit az év során. 2012-ben a franchise az üzletág kiemelt fejlődési irányát jelentette mind Franciaországban az A2Pas kisbolt hálózattal, mind Spanyolországban, illetve azokban az országokban, ahol a Csoport még nincs jelen (a tunéziai Société Magasin Générallal együttműködési megállapodás született részesedés vásárlással).

 

IMMOCHAN

340 Immochan kezelésben álló kereskedelmi központ (ebből 28 megbízott kezelő működtetésében) 12 országban és régióban.

598 millió euró adózás előtti eredmény (előző évhez képest +18,9 %).

Az Immochan 2012-ben elért árbevétele eléri az 598 millió eurót, ez 2011-hez képest 18,9%-os növekedést jelent. A fejlődés hátterében a szervezett fejlesztés és a külső fejlődés áll (ide értve az olaszországi GCI-ben szerzett, korábban a Simon Property Group érdekeltségébe tartozó 49%-os részesedést, valamint a 7 magyarországi kereskedelmi központ felvásárlását), valamint azt, hogy az Immochan összehasonlítható szerkezetben növelni tudta az általa kezelt kereskedelmi központok bérleti díjait, miközben az ingatlanpiaci helyzet, elsősorban Dél-Európában, továbbra is túlfeszített. Az üresen álló üzlethelyiségek aránya 2012-ben elérte a 3,9%-ot szemben a 2011 végi 2,5%-kal (az összehasonlítható adatok tekintetében). A 2012-es év során Spanyolországban, Lengyelországban, Romániában és Kínában összesen 12 kereskedelmi központ nyílt meg. Az Immochan 2012-ben 177 000 négyzetméter új alapterületet hozott létre, ezzel jelenleg összesen 2,02 millió négyzetmétert kezel.

 

ONEY BANQUE ACCORD

7,4 millió ügyfél 10 országban.

2,6 milliárd euró kihelyezett hitelállomány.

Az Oney Banque Accord 2012-ben 362 millió euró adózás előtti banki árbevételt realizált, ebből a hitelkihelyezésen kívüli tevékenységek (biztosítás üzletág, elektronikus fizetési módokra felszámolt jutalékbevétel, stb.) 35,6%-os részt képviselnek. A hitelkihelyezés az Oney Bank országainak többségében erősödött (előző évhez képest 6,2%-kal), elérve a 1,9 milliárd eurót. A kihelyezett hitelállomány kockázati rátája 3,5%, előző évhez képest nem változott. Az adózás előtti eredmény eléri a 36 millió eurót, bázisévhez képest 14,3%-kos fejlődést mutat. A fizetőképességi ráta továbbra is magas, 13,5%-os. 2012 végére az Oney Banque Accord ügyfeleinek száma elérte a 7,4 milliót, ez 2011-hez képest 590 000 új ügyfelet jelent.

 

EGYÉB TEVÉKENYSÉG

Online kereskedelem (Auchandirect, GrosBill, Auchan.fr), 25 Alinéa, 10 Little Extra, 51 Chronodrive...

1 014 millió euró adózás előtti konszolidált eredmény (előző évhez képest +21,1%).

Az egyéb tevékenységből származó eredmény 1 014 millió euró (2011-hez képest +21,1 %). A fejlődés hátterében a 2012-ben megvalósított nyitások, illetve az áruházak és az online kereskedelem között kialakított szorosabb együttműködés áll. Ennek keretében az Auchan.fr (kereskedelmi tevékenységét megerősítve) az online márkakereskedelem internetes portáljává fejlődött, mely kiegészíti és a vásárló számára megkönnyíti az Auchan márkás termékek vásárlását. A 2012-es év során 11 új Chronodrive nyílt meg, ezzel az ilyen áruházak száma Franciaországban elérte az ötvenegyet. Az Auchandirect (mely elsősorban a nagyvárosok városközpontját veszi célba) 2012-ben Franciaországban tovább fejlődött, Lengyelországban pedig idén zárta első teljes évét. A Csoport 2012-ben újrapozícionálta a Grosbill márkát, ezzel új lendületet adva történelmi vevőkörével, a csúcstechnológiában jártas vásárlókkal kialakított kereskedelmi kapcsolatának. Az egészséges és természetes táplálkozáshoz kapcsolódó termékeket kínáló Mieux Vivre Par Auchan (magyarul Éljen jobban az Auchannal) elnevezésű internetes áruház 2012 novemberében indult el termékkínálatában 2 000 bio és natúr termékkel. Végezetül az Alinéa üzleti forgalma összességében három, 2012 során megvalósított nyitásnak köszönhetően nőtt, ezzel az Alinéa áruházak száma huszonötre emelkedett.

 

[1] Egyéb bevételek és ráfordítások, értékcsökkenési leírás, értékvesztés és céltartalékok előtti szokásos vállalkozási eredmény (kivéve a készletekre elszámolt értékvesztés éves változását és visszavételét).

[2] Cégösszevonások (immateriális javakra, tárgyi eszközökre és befektetési célú ingatlanokra vonatkozó akvizíciók) nélkül.